Morning Star - officële vlag van West Papua

 

Welkom
Verantwoording
Fotogalerij
Handige Links
Reageer
Gastenboek
De Judas-kus
West Papua in de pers
Prikbord
Bezoekersbijdragen



 


Stenen tijdperk in de Baliemvallei

vervolg


naar vorige pagina

 

Het varken wordt tussen de stenen gaar gesmoord als hoofdgerecht voor het feestmaal.
Boven: Het varken wordt tussen de stenen gaar gesmoord als hoofdgerecht voor het feestmaal.

Rechts: Vrouwen met de netten, waarin zowel het voedsel van de tuinen als de kinderen meegedragen worden.

Onder: Aan de afgehakte vingers is te zien, dal deze Dani veel familieleden heeft verloren.

 

Aan de afgehakte vingers is te zien, dal deze Dani veel familieleden heeft verloren.

Kampongs
De Dani's leven in kleine leefgemeenschappen, gevormd door enkele tientallen hutten, bijeen. De mannen wonen in de ronde hutten, de vrouwen met hun kinderen en varkens in de langwerpige. De woningen zijn van houten palen gemaakt, als dakbedekking gebruikt men boomschors en gras. Deze dienen alleen als slaapplaats en schuilplek tegen de regen. Verder leeft men buiten. De varkens en kippen zoeken naar voer of een behaaglijk plekje in de zon tussen de spelende kinderen. Een gemoedelijke en vreedzame aanblik. De tijd staat er stil. Om de kampongs bevindt zich een omheining van gekloofd hout. In vroeger dagen wellicht zinvol als bescherming tegen vijandelijke clans. In ieder geval houdt de afrastering de varkens binnen de kampongmuren. De varkens, het statussymbool van de Dani's, bivakkeren 's nachts in de vrouwenhutten. De vrouwen en kinderen slapen op de zolderverdieping. Het voedsel wordt in de hut bereid op een vrij unieke wijze. Men maakt stenen in het vuur gloeiend heet en smoort de in grote bladeren verpakte vlees en groenten tussen de stenen gaar. Hoewel de meeste hutten een rookgat bezitten, een ongezonde wijze. Een kampong heeft geen
dorpshoofd. Degene die de meeste varkens bezit, heeft meestal ook de grootste zeggenschap. Vele varkens geven recht op nog meer geneugten. De mannen kunnen er echtgenoten mee kopen. Tien kleine varkens of vijf grote is gemiddeld de prijs voor een vrouw. Hoe kostbaar de dieren zijn, blijkt wel uit de gewoonte van de Dani-vrouwen de biggen aan hun borst te laten zogen als de zeug gestorven is.

Feest
Vroeger gingen de mannen op jacht en bevochten vijandelijke stammen. Nu deze taken tot het verleden behoren hebben zij alleen de zorg voor de bouw van de hutten en de omheiningen, naast het irrigatiewerk op de tuinen. Verder hebben zij het druk met praten, roken en kaarten in de mannenhut. In de ogen van de bezoeker hebben de vrouwen een hard leven. Zij doen het zware werk op het land en zorgen thuis voor de kinderen, oude mensen en de dieren. Zelfs als de mannen en vrouwen gezamenlijk van de tuinen terugkeren, sjouwen de vrouwen in de draagnetten de producten en gereedschappen. De man is er superieur. Als hij dat werk zou overnemen, zou zijn aanzien snel afnemen. De Dani-mannen komen echter goed in actie als er feest gevierd moet worden. Fraaie
hoofdtooien, bestaande uit banden, veren en vaak een opgezette paradijsvogel, geven aan dat het een belangrijk ritueel betreft. De mannen zorgen zelf voor de bereiding van het feestmaal, een varken. Op de voor hen gebruikelijke wijze maken zij het vlees in het centrum van de kampong gaar. De vrouwen bedienen zich van kippevlees. Zij versieren zich met kettingen en armbanden van schelpjes, stukjes been en gekleurde bonen. Urenlange dansen op monotoon tromgeroffel, fluittonen en gezang brengen de stamleden tenslotte in extase. De oplettende bezoeker zal opmerken, dat bij vele volwassenen een of meer vingers tot aan het middelste kootje en/of een stuk van het oor ontbreken. Als een familielid overlijdt, verwijdert men als teken van rouw een van deze lichaamsdelen. Primitieve zeden en gewoonten in een door de technologie nog praktisch onaangetast gebied. De Dani-stammen verschillen vaak onderling van elkaar. Zo spreekt men meestal een andere taal. Zij hebben echter met elkaar gemeen, dat de hoge bergen en dichte oerwouden hen van al te grote invloeden van buitenaf beschermen, waardoor een unieke cultuur de kans krijgt behouden te blijven.
 
naar vorige pagina


Webmaster: Chris P. van der Klauw